Ekonomiskt bistånd - Nyansökan (förstagångsansökan)

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du som är folkbokförd i Degerfors kommun göra en digital nyansökan om ekonomiskt bistånd. Beslut på din ansökan och eventuell övrig kommunikation sker via denna e-tjänst. 
 
Bra att veta! Har du redan ett pågående ärende ska du istället göra din digitala ansökan via följande e-tjänst (länk). Har du frågor eller saknar e-legitimation, eller av andra skäl inte kan ansöka digitalt, kontakta kommunens växel på telefonnummer 0586-48100 och bli vidarekopplad till enheten för ekonomiskt bistånd, telefontid 8:30 – 9:30 vardagar. 
 
Dina rättigheter och skyldigheter
För att ha rätt till ekonomiskt bistånd måste du göra vad du kan för att bidra till din försörjning. Har du egna inkomster och tillgångar ska du i första hand använda dem innan rätten till ekonomiskt bistånd utgår. Enligt 12 kap. 1 § Socialtjänstlagen har en enskild, som inte själv kan tillgodose sina ekonomiska behov och inte heller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, rätt till ekonomiskt bistånd från socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) samt för sina levnadskostnader i övrigt. Biståndet ska tillförsäkra den enskilde en skälig levnadsnivå. Socialtjänstlagen bygger på frivillighet och samförstånd, men detta innebär inte att den är kravlös. När det gäller försörjningsstöd är utgångspunkten att den enskilde i första hand har ansvar för sin egen försörjning. Det innebär att individen måste utnyttja alla de möjligheter som står till buds innan rätt till bistånd kan föreligga. 

Ansökan via e-tjänsten
Du loggar in och signerar din ansökan med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Är ni två som ansöker så ska båda signera ansökan med e-legitimation.

Innan du påbörjar ansökan:
Då du gör ansökan digitalt så ska du bifoga underlag som styrker dina uppgifter. Om det finns en medsökande i ansökan ska ni båda lämna handlingar. 
  • BankID, i mobilen eller datorn.
  • De tre senaste lönespecifikationerna.
  • Ekonomisk översikt som listar samtliga bankkonton.
  • Kontoutdrag för samtliga bankkonton för de tre senaste månaderna.
  • Aktuellt hyreskontrakt samt hyresfaktura.
  • Underlag för de utgifter du söker bistånd till.
  • Senaste kontrolluppgifterna eller senaste deklarationen från Skatteverket.
  • Vid arbetslöshet – redovisa din planering med arbetsförmedlingen samt lämna kopia aktivitetsrapporten.
  • Vid sjukdom – aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
  • Anställningsavtal om du har en anställning.
  • Om du tidigare har haft en anställning men blivit arbetslös ska du uppvisa arbetsgivarintyg.
  • Övrig information som du bedömer vara av vikt för din ansökan.

OBSERVERA 
När du lämnat in din ansökan behöver du inom fem arbetsdagar kontakta handläggare på ekonomiskt bistånd för att boka ett möte. Syftet är att vi så snabbt som möjligt ska kunna gå igenom din situation och säkerställa att vi har den information som krävs för att pröva din ansökan. Om du inte kontaktar oss inom den angivna tiden riskerar din ansökan att avslås. Detta beror på att vi då inte har tillräckligt underlag för att kunna gå vidare med din ansökan. Du når oss genom att ringa kommunens växel på telefon 0586-48100 under telefontiden 08.30–09.30 vardagar. 
Har du inte tillgång till smartmobil/dator så finns det en dator att låna i socialtjänstens reception för att fylla i din ansökan eller få fram efterfrågade handlingar. 

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa